Fredsaktivist påbörjar fängelsestraff idag

Idag, torsdagen den 17 juni, inleder fredsaktivisten Martin Smedjeback ett fängelsestraff. I maj dömdes han till fyra månaders fängelse för att ha avrustat granatgevär. Straffet avtjänar han på anstalten Skenäs utanför Norrköping.

- Jag ser fram emot en period av intensivt läsande och skrivande i fängelset. Utan Facebook och mobil blir det lättare att fokusera, säger Martin Smedjeback, 36, ickevåldsutbildare från Mjölby.

Idag inleds också årets riksdagsdebatt kring den svenska vapenexporten. I en av motionerna som ska behandlas föreslås att export av krigsmateriel till diktaturer inte ska tillåtas från Sverige. Även om Sverige är världens näst största vapenexportör förväntas inte detta bli en valfråga i september.

I en civilrättslig prövning i höst avgörs om Smedjeback och Andersson ska betala de omkring en miljon kronor som Saab Bofors Dynamics kräver i skadestånd för de oskadliggjorda granatgevären.

Det var natten till den 16 oktober 2008 som Smedjeback tillsammans med medaktivisten Anna Andersson repade och bucklade fjorton stycken granatgevär av modellen Carl Gustav M3 på Saab Bofors Dynamics i Eskilstuna. Avrustningsaktionen ingick i Kampanjen Avrusta, vars syfte är att stoppa den svenska vapenexporten. Granatgeväret Carl Gustaf har exporterats till ett 40-tal länder, och har använts i krig i bland annat Burma, Kambodja, Sri Lanka, Vietnam och Kashmir. Det används just nu i Irak och Afghanistan.

Kontaktinfo:

Martin Smedjeback, 070–257 90 97, (kommer att vara tillgänglig på telefon till 14.00 på torsdagen). Adress mellan den 17 juni och 4 september: Anstalten Skenäs, Martin Smedjeback, Fack 11, 610 31 Vikbolandet

Anna Andersson, 073–777 28 18, kinaya@gmail.com

Anstalten Skenäs, 0125-76 12 05

För mer info:
Kampanjen Avrusta
Nätverket Ofog
Smedjeback bloggar under sommaren om avrustningsaktioner och fängelsevisten.